تاسیسات حرارتی و برودتی ایران
تاسیسات حرارتی و برودتی ایران

تاسیسات حرارتی و برودتی ایران

طراحی سیستم های خورشیدی

فایل پیوست نمونه ای از طراحی یک استخر با سیستم خورشیدی توسط نرم افزار پلی سان است.


http://s3.picofile.com/file/8197031918/East_Faced_50_.pdf.html


REVIT MEP

ویژگی نرم افزار رویت مپ در این است که برای کلیه نیاز های مذکور قابلیتهایی دارد و توانسته انعطاف خوبی از خود در پذیرش و هماهنگی با سایر نرم افزار های بیم، نشان دهد.
به عنوان مثال رویت :
1-  برای انجام مطالعات مفهومی روی هندسه پروژه قابلیتهای ویژه ای دارد. همچنین با بهره گیری از ویژگی هماهنگی با سرویس آنلاین GBS _ Green Building Studio در انجام پزوهش های انرژی روی مدل ابتدایی پروژه  و همچنین بضاعت سنجی پروژه در بحث استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کاهش مصرف سوخت ساختمان گامی بلند بردارد.
2- در رویت می توانید در ابتدا جزئیات طراحی را فراموش کنید و طراحی فاز یک پروژه را با بهره گیری از المانهای ساده ولی سه بعدی هوشمند انجام دهید و نسبت به امکان سنجی نصب تجهیزات و عبور المانهای اصلی ساختمان از شفت ها و رایزر ها تمهیداتی بیاندیشید.
3- در رویت می توانید با بهره گیری از مدل معماری و بدون صرف وقت بسیار زیاد، محاسبات بار حرارتی و برودتی مورد نیاز پروژه را با دقت قابل قبولی انجام داد و همچنین اثر سیستمهای گوناگون را روی ساختمان بررسی کرد. اصطلاحا آلترناتیو های مختلف را از منظر عملکرد مورد تحلیل قرار داد.
4- در رویت میتوان به منظور بررسی و امکان سنجی نصب دستگاهها و تجهیزات اصلی مثل فن کویل ها، دستگاههای VAV ، دستگاههای چیلر و هواساز در مکانهای پیش بینی شده معمار، یا کارفرما؛ آنها را بصورت شماتیک روی مدل معماری نصب نمود و معارضات و ایرادات اجرایی را در همان مرحله طراحی مشاهده و برطرف نمود.
5- در رویت میتوان بخشی از محاسبات تاسیساتی را با خیال راحت به نرم افزار سپرد و بجای سر و کله زدن با ماشین حساب ! کمی از دغدغه های مشکلات اجرایی طرح حای خام کاست. منظور از محاسباتی که گفتم موارد زیر است:
1- محاسبات سایز کانال بر مبنای دبی تنظیم شده روی دریچه ها، محاسبات لوله کشی سیستم هیدرونیک (سیستم لوله کشی تهویه مطبوع)، محاسبات میزان SFU و DFU حاصل شده از تجمیع تجهیزات بهداشتی روی یک خط آبرسانی یا فاضلاب بهداشتی، محاسبات بار الکتریکی تابلو ها بر مبنای میزان مصرف المانهای پایین دست جریان الکتریسیته، محاسبات میزان روشنایی توزیع شونده در فضا های مختلف و Visualize  کردن طرح روشنایی.
6- در رویت می توانید فایل RFA (یا فایل رویت فامیلی) تجهیز تاسیساتی مورد نظر خود را مستقیما از سایت کارخانه سازنده با تمامی مشخصات هندسی، مفهومی و مهندسی دقیق دانلود نموده و در پروژه خود استفاده کنید.
7- در رویت می توان سیستمهای لوله کشی و کانال کشی را بر مبنای عملکرد، کاربرد، جنس و نوع اتصالات از یکدیگر تفکیک نمود و البته از پس انجام این کار می توان متره و برآورد دقیق از آنچه در مدل بیم (BIM Model) پیاده سازی شده، از نرم افزار استخراج کرد.
8- در رویت می بایست ساختمان خود را تا جایی که اقتضای پروژه ایجاب می نماید به شکل واقعی بسازید و پس از اتمام فرآیند طراحی  Design و بر طرف کردن معارضات و مشکلات اجرایی، نسبت به استخراج هزاران شیت نقشه با ویژگیهای متنوع تصویری بر روی هر برگه شیت مجازی، اقدام نمود و اصطلاحا مدل نهایی بیم را مستند سازی نمود. در بحث مستند سازی مثالهای جالبی دارم:
1) فرض کنید یک شبکه لوله کشی برای سربندی کویل های هواساز به خط لوله کشی آب چیلد طراحی کرده اید. شما می توانید اثر هنری خود را به چندین روش استخراج نموده و به همراه تعداد بی شماری از علایم و اختصارات در اختیار کارگاه بگذارید. یک نقشه برش تک خطی (One Line Section) از محل نصب ایستگاه لوله کشی تهیه کنید و سایز لوله ها و مشخصات اتصالات را روی آن درج نمایید. پس از آن یک پلان از محل نصب ایستگاه و موقعیت قرارگیری آن نسبت به هواساز تهیه نمایید. و در انتها نیز یک نمای ایزومتریک تک خطی یا سه بعدی از نحوه اجرای صحیح لوله کشی ارائه نمایید. خوبه ؟
2) فرض کنید در طبقه اول ساختمان محل نصب 10 عدد از دیوارها تغییر می کند. در فرآیند CAD شما موظف به جابجایی تعداد کثیری از المانها هستید، ولی در این نرم افزار اگر میان جانمایی فن کویل و دیوار ارتباط پارامتری برقرار کرده باشید که فن کویل و یا دریچه خود بخود جابجا می شود، اگر هم که نه... با جابجایی فن کویل دست کم شبکه لوله کشی متصل به آن خودرا با تغییرات به وجود آمده منطبق می کند. ویا ارتفاع سقف کاذب دستخوش تغییر گردیده و شبکه کانال کشی  شما به همراه دریچه ها و چراغهای متصل روی سقف جابجا می گردند. آیا کافی نیست ؟
3)  جداولی که شما به عنوان مستندات متره و برآورد از مدل ایجاد شده می گیرید، ارتباتشان با خود مدل بیم لحظه ایست. یعنی اگر میزان سی اف ام دریچه ای تغییر نماید و شما مقادیر  دبی هوای تک تک دریچه ها را در Schedule مربوطه درج کرده باشید، با تغییر هر کدام از آنها جدول شما در لحظه به روز رسانی می شود. بازهم کافی نیست ؟
4) با بهره گیری از یک ساختار فرمول نویسی پارامتریک نه چندان پیچیده و با بهره گیری از ابزار قدرتمند مدیریت سیستمهای تاسیساتی در این نرم افزار، با تغییر دبی یک یا جند دریچه و با زدن یک کلیک؛ تجدید محاسبات خودکار سایز لوله کشی سیستم هیدرونیک هواساز انجام می شود و سایزینگ لوله های هواساز بر مبنای GPM مورد نیاز جدید اتوماتیک تغییر می کند و از همه جالبتر ... روی شیتی که شما پلان لوله کشی هواساز را مستند کرده بودید بلافاصله علامت مشخصه سایز لوله تغییر می کند و شیت نقشه بدون دخالت شما؛ بروز رسانی می گردد.
5) پلان ها، نماها، جزئیات دو بعدی و سه بعدی، جداول، گزارش های محاسبات بار، مستندات و خروجی های سیستمهای الکتریکال، همه و همه زنده و هوشمند هستند و آماده برای به روز رسانی می باشند و با هر تغییری خودشان را هماهنگ می سازند. حتی اگر هفته ها از بوجود آمدنشان گذشته باشد و ما فراموش کرده باشیم که به دنبال تغییر چیزی روی مدل، اساسا در کدام شیت به دنبال بازبینی تغییرات اعمال شده بگردیم.
9- یکی از مهمترین ویژگیهای این نرم افزار این است که با بهره گیری از تکنیک Revit Worksharing می توان در یک شبکه LAN معمولی بصورت همزمان با چند نفر دیگر روی یک یا چند رسته طراحی و یا بخش های متفاوتی از ساختمان کار کرد و  در عین حال تغییرات حاصل شده از سایر Discipline ها را مشاهده و مدیریت نمود.
10- بدون شک بزرگترین قابلیت نرم افزار رویت امکان مدیریت بی نظیر کاربر روی صفحه نمایش کاربری به منظور کنترل آنچه که دیدن آن مورد نیاز است و آنچه که در حال حاضر نیازی به دیدن آن نیست؛ می باشد. یعنی اگر اراده کنید از کل مدل  پایان یافته نهایی ساختمان، نرم افزار فقط رسته سازه و رسته تاسیسات بهداشتی را به شما نسان می دهد تا نسبت به قانع کردن دستگاه نظارت کارگاهی از دشواری ها و تداخلات ناشی از اعمال تغییر خاصی در مسیر لوله کشی بهداشتی؛ اقدام نمایید.
 
تمامی این ها که در این مجال صحبت شد، صرفا مختصری از ویژگیهای منحصر به فرد این نرم افزار قدرتمند، به عنوان شاخص ترین ابزار طراحی و مدلسازی (با قابلیت اتصال به فرآیند BIM) در دنیای حال حاضر تکنولوژی ساختمان؛ می باشند. نه تنها ابزار رویت، بلکه تمامی نرم افزار هایی که در زمره نرم افزار های طراحی و مدلسازی صنعت BIM قرار گرفته اند در یک چیز وجه مشترک دارند و آن پارامتریک بودن مدل ساختمان تشکیل یافته از اجزاء هوشمند کوچکتر است. این بدان معنی است که شما در نرم افزار مدلسازی بیم اگر یک لوله ترسیم می نمایید، این لوله صرفا یک هندسه استوانه با رنگ و ویزگیهای نمایشی خاص (مثل کتیا، تری دی مکس و سالیدورکس) نیست !! بلکه لوله در دنیای بیم واقعا لوله است. با تمام مشخصه هایش.
نوع کاربری (لوله آب چیلد یا لوله اطفائ حریق خشک یا لوله تبرید آمونیاک)، متریال جنس لوله از نظر نمایشی، مشخصه های مکانیکی، سایز بندی بر مبنای استانداردهای معتبر، ضخامت گوشت لوله بر مبنای استانداردهای معتبر (For Exp: Schedule 80 Pipe)، نوع اتصالات (جوشی، رزوه ای یا فلنجی)، میزان زبری جدار داخلی، نوع سیال گذرنده و ویسکوزیته سیال (مثلا محلول اتیلن گلایکول 37%)، ارتفاع نصب، کارخانه سازنده، هزینه بر واحد متر طول، برنامه زمانبندی اجرا و ده ها  پارامتر دیگر که خود شما حسب نیاز پروژه تان می توانید به این فهرست اضافه نمایید همه و همه مشخصه ها (Properties) یی هستند که هندسه بی جان ترسیم شده را تبدیل به مدل هوشمند بیم می نمایند.

مهندس بابایی