تاسیسات حرارتی و برودتی ایران
تاسیسات حرارتی و برودتی ایران

تاسیسات حرارتی و برودتی ایران

انتخاب فن



فن ها دارای دو مولفه هستند که در زمان انتخاب فن باید به اونها توجه کرد.اولا فن ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که بسته به نیاز ابتدا باید نوع آنها را انتخاب کرد.همون طور که می دونید مولفه های انتخاب فن میزان دبی هوا و هد فن هست. برخی از فن ها قادر به ایجاد دبی بالا و فشار کم و برخی برعکس هستند.

فن های سانتریفیوژ هم از لحاظ نوع تیغه پروانه داخلی چند نوع هستند.پره انحنا جلو، عقب و شعاعی یا رادیال.فن های انحنا جلو نسبت به انحنا عقب دبی کمتر و فشار بالاتری تولید می کنند ولی راندمان پایین تری دارند.
در مورد افت کانال در مواقعی که شما کانال افقی و یاعمودی دارید این افت برحسب طول کانال برحسب فوت و میزان افت فشار در طول این کانال بر حسب اینچ آب در 100 فوت طول از رابطه100/(طول *1.5*میزان افت فشار در طول کانال ) بدست می یاد که واحدش اینچ آب است. میزان افت اتصالات هم از جداول برحسب اینچ آب بدست می یاد. افت فشار سایر تجهیزات اعم از دریچه ، فیلتر و دمپر و ... هم از کاتالوگ های مربوطه بدست میاد که اونم بر حسب اینچ آب است. در مجموع با احتساب یک ضریب اطمینان فن انتخابی شما باید مجموع این افت فشار ها رو در دبی مورد نظر شما تامین کنه. به این نقطه روی نمودار فن نقطه عملکرد می گن که راندمان فن رو هم تعیین می کنه.
در ضمن بدلیل اینکه ما در محاسبه افت فشار دو مولفه فشار سرعتی و استاتیکی داریم که یکی در اثر اصطکاک هوا با جداره کانال و دیگری در اثر سرعت حرکت هوا در کانال هست و در این حالت کانال به فن سانتریفیوژ متصل شده و خاصیت دودکشی هوا مطرح نیست در نتیجه کانال عمودی با افقی فرقی نداره.
در پایان قبل از انتخاب فن باید ضریب تصحیح چگالی هوا در اثر اختلاف ارتفاع از سطح دریا رو هم در اعداد نهایی تاثیر داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.