تاسیسات حرارتی و برودتی ایران
تاسیسات حرارتی و برودتی ایران

تاسیسات حرارتی و برودتی ایران

ادامه مطلب همایش گروه شاهرخی و شرح دستگاه های cav

همیشه وقتی توی کتاب های تاسیساتی راجب به cav-vav ها مطالبی می خوندم گیج می شدم و برام قابل لمس نبود. امروز می خوام راجب به این دستگاه توضیحات بیشتری بدم.

با cav ها شروع می کنم.این دستگاه که تاریخچه استفاده از اون در ایران به تنها چند سال قبل می رسه یک نوع دمپر هست که روی شاخه کانال نصب میشه و میزان هوای عبوری از اون همیشه یک مقدار ثابته. به همین علت بهش constant air volume damper می گن. نوع عملکرد این دمپر کاملا مکانیکی بوده و عملکردش به این شکله که با ایجاد افت فشار در درون دستگاه همیشه دبی عبوری از خودش رو ثابت نگه می داره.

معمولا در ایران این دستگاه رو در صنایع حساس مثل اتاق های تمیز استفاده می کنن تا بتونن میزان دبی هر شاخه رو علاوه بر تنظیم مجزا ثابت نگه دارن. در واقع بیشتر در سایت هایی استفاده می شن که نیاز به انجام تست و بالانسینگ بعد از اتمام کار کانال کشی وجود داره.

اما اخیرا در ساختمانهای مسکونی هم روی شاخه ورودی به هر واحد از هواساز ، به جای دمپر های تیغه مخالف مناسب برای بالانسینگ،  از این دستگاه ها استفاده می شه.

عملکرد این دستگاه ها نسبت به دمپر های تیغه مخالف بسیار دقیق تر بوده و عمر بیشتری دارند.

این دمپر ها بر حسب رنج دبی عبوری هوا و میزان صدای ایجادی انتخاب می شن و برای نصبشون روی شاخه های کانال هم الزاماتی دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.