تاسیسات حرارتی و برودتی ایران
تاسیسات حرارتی و برودتی ایران

تاسیسات حرارتی و برودتی ایران

انتخاب فن

با سلام به دوستان محترم

این آدرس نرم افزار انتخاب فن های شرکت نیکوترا یکی از شرکت های معروف در زمینه فن های سانتریفیوژ هواسازها در ایران بوده و ساخت کشور ایتالیا است.

نماینده وارد کننده این شرکت هم  در ایران شرکت گاتا است.

این شرکت رنج وسیعی از فن های سانتریفیوژ را با کیفیت مناسبی تولید میکند.

برخی از شرکت های سازننده هواساز در ایران هم از این فن استفاده می نمایند.



http://www.nicotra-gebhardt.com/proSELECTAII/index.php

ادامه مطلب همایش گروه شاهرخی و شرح دستگاه های cav

همیشه وقتی توی کتاب های تاسیساتی راجب به cav-vav ها مطالبی می خوندم گیج می شدم و برام قابل لمس نبود. امروز می خوام راجب به این دستگاه توضیحات بیشتری بدم.

با cav ها شروع می کنم.این دستگاه که تاریخچه استفاده از اون در ایران به تنها چند سال قبل می رسه یک نوع دمپر هست که روی شاخه کانال نصب میشه و میزان هوای عبوری از اون همیشه یک مقدار ثابته. به همین علت بهش constant air volume damper می گن. نوع عملکرد این دمپر کاملا مکانیکی بوده و عملکردش به این شکله که با ایجاد افت فشار در درون دستگاه همیشه دبی عبوری از خودش رو ثابت نگه می داره.

معمولا در ایران این دستگاه رو در صنایع حساس مثل اتاق های تمیز استفاده می کنن تا بتونن میزان دبی هر شاخه رو علاوه بر تنظیم مجزا ثابت نگه دارن. در واقع بیشتر در سایت هایی استفاده می شن که نیاز به انجام تست و بالانسینگ بعد از اتمام کار کانال کشی وجود داره.

اما اخیرا در ساختمانهای مسکونی هم روی شاخه ورودی به هر واحد از هواساز ، به جای دمپر های تیغه مخالف مناسب برای بالانسینگ،  از این دستگاه ها استفاده می شه.

عملکرد این دستگاه ها نسبت به دمپر های تیغه مخالف بسیار دقیق تر بوده و عمر بیشتری دارند.

این دمپر ها بر حسب رنج دبی عبوری هوا و میزان صدای ایجادی انتخاب می شن و برای نصبشون روی شاخه های کانال هم الزاماتی دارند.

همایش گروه کارخانجات شاهرخی

در این همایش که در محل کارخانه برگزار شد به بررسی محصولات جدید این کارخانه مشهور در زمینه تولید دریچه های هوا پرداخته شد.

از جمله هواسازهای دارای سیستم بازیافت انرژی و سیستم کنترلی آنها، vav و cav دمپرها و بازدید از آزمایشگاه تست این دستگاه ها، هود های آشپزخانه با سیستم جدید شامل فن های درون اتاقی و سانتریفیوژ خارج اتاقی.

همچنین نسل جدید دمپرها و همچنین دستگاه bim که می توان گفت پس از heat pmp ها جدیدترین نسل از دستگاه های تهویه مطبوع به شمار می روند.

در پایان به ما این نوید داده شد که در آینده ای نه چندان دور دریچه های شاهرخی استانداردهای بین المللی را دریافت و اطلاعات فنی و نتایج تست های دریچه ها اعم از میزان صدا، افت فشار، سرعت هوا و طول پرتابه برای کلیه دریچه ها در اختیار مشاوران محترم قرار گیرد.

به امید موفقیت این گروه صنعتی

نمونه خروجی سه بعدی تاسیسات مکانیکی "پروژه شخصی" از نرم افزار revit mep

این عکس نمونه خروجی سه بعدی نرم افزار را از پروژه شخصی اینجانب نشان می دهد.همانطور که می بینید درک پلان بسیار آسان است و محل و ارتفاع و ابعاد کلیه کانال ها و لوله کشی ها براحتی مشخص شده است. این پروژه نمونه یک سایت اتاق تمیز با پیچیدگی زیاد در کانال کشی و لوله کشی می باشد. همچنین سقف اتاق ها نیز فاقد یک ارتفاع ثابت است و تغییر level در کانال ها دیده میشود.در این نوع پروژه ها(اتاق تمییز) انواع مختلفی از کانال ها از جهت کاربری وجود دارد.


http://s6.picofile.com/file/8174977268/Untitled.png

انتخاب فن



فن ها دارای دو مولفه هستند که در زمان انتخاب فن باید به اونها توجه کرد.اولا فن ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که بسته به نیاز ابتدا باید نوع آنها را انتخاب کرد.همون طور که می دونید مولفه های انتخاب فن میزان دبی هوا و هد فن هست. برخی از فن ها قادر به ایجاد دبی بالا و فشار کم و برخی برعکس هستند.

فن های سانتریفیوژ هم از لحاظ نوع تیغه پروانه داخلی چند نوع هستند.پره انحنا جلو، عقب و شعاعی یا رادیال.فن های انحنا جلو نسبت به انحنا عقب دبی کمتر و فشار بالاتری تولید می کنند ولی راندمان پایین تری دارند.
در مورد افت کانال در مواقعی که شما کانال افقی و یاعمودی دارید این افت برحسب طول کانال برحسب فوت و میزان افت فشار در طول این کانال بر حسب اینچ آب در 100 فوت طول از رابطه100/(طول *1.5*میزان افت فشار در طول کانال ) بدست می یاد که واحدش اینچ آب است. میزان افت اتصالات هم از جداول برحسب اینچ آب بدست می یاد. افت فشار سایر تجهیزات اعم از دریچه ، فیلتر و دمپر و ... هم از کاتالوگ های مربوطه بدست میاد که اونم بر حسب اینچ آب است. در مجموع با احتساب یک ضریب اطمینان فن انتخابی شما باید مجموع این افت فشار ها رو در دبی مورد نظر شما تامین کنه. به این نقطه روی نمودار فن نقطه عملکرد می گن که راندمان فن رو هم تعیین می کنه.
در ضمن بدلیل اینکه ما در محاسبه افت فشار دو مولفه فشار سرعتی و استاتیکی داریم که یکی در اثر اصطکاک هوا با جداره کانال و دیگری در اثر سرعت حرکت هوا در کانال هست و در این حالت کانال به فن سانتریفیوژ متصل شده و خاصیت دودکشی هوا مطرح نیست در نتیجه کانال عمودی با افقی فرقی نداره.
در پایان قبل از انتخاب فن باید ضریب تصحیح چگالی هوا در اثر اختلاف ارتفاع از سطح دریا رو هم در اعداد نهایی تاثیر داد.